X
تبلیغات
رایتل

دانلود فایل : پایان نامه های کارشناسی ارشد

دانلودپایان نامه های ارشد مدیریت حسابداری روانشناسی برق عمران حقوق ادبیات تاریخ صنایع کامپیوتر مکانیک

پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان

تکه هایی از متن پایان نامه :


1-2- بیان مساله

پیشرفت تحصیلی و عوامل موثر بر آن­ سال­ها است که مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش قرار گرفته است، عوامل زیادی وجود دارد که با پیشرفت تحصیلی مرتبط می­باشند که از آن جمله می­توان به راهبردهای خود تنظیمی و باورهای انگیزشی اشاره کرد. نگرش هر فرد درباره خود می­تواند زمینه موفقیت تحصیلی و اجتماعی او را فراهم کند و هم زمان نیز به وسیله آن متاثر شود. هم چنین بین نگرش و یادگیری تعامل وجود دارد، یادگیری می­تواند بر نگرش­ها و نگرش­ها می­تواند بر روی یادگیری اثرگذار باشند (اعظمی رضائی نسب، 1389).

برای محققان تعلیم و تربیت مهم این است که چه عواملی بر انگیزه و نگرش انسان تاثیر اساسی می­گذارد. چرا بعضی از دانش­آموزان مشتاقانه به تکالیف آموزشگاهی روی می­آورند و در انجام تکالیف محوله از خود سخت­کوشی نشان می­دهند. حال آن که تلاش برخی تنها برای اجتناب از شکست است. (امینی زرار، 1387).

در طی سالیان گذشته تغییر قابل توجهی در مطالعه انگیزش رخ داده است که این تغییر منجر به درک روشن­تر مفهوم انگیزش و یافته­های قابل تکرار مرتبط با تعلیم وتربیت گردیده است.

شناخت و عاطفه به عنوان دو مولفه­ی اساسی یادگیری همواره از طرف روان­شناسان تربیتی و مربیان مورد تاکید قرار گرفته است و شناخت در برگیرنده­ی پاره­ای از توانایی­ها و اعمال ذهنی از قبیل دانش، درک کردن، تشخیص دادن، تفکر، قضاوت و استدلال می­باشد. عاطفه بیشتر با مسائلی از قبیل انگیزش، هیجان، نگرش، ارزش­گذاری و نظایر این­ها در ارتباط می­باشد.

براساس نظریه­های جدید مانند یادگیری خود تنظیمی، مولفه­های شناخت و انگیزش به صورت یک مجموعه در هم تنیده و مربوط به هم در نظر گرفته می­شود. چهارچوب این نظریه­ها بر این استوار است که دانش­آموزان چگونه از نظر فراشناختی، انگیزشی و رفتاری، یادگیری خود را سامان می­بخشند (زیمرمن، مارتینز[1] و پونز، 1990).

اکثر الگوهای نظری انگیزشی پیشرفت[2]، باورهای افراد را عمده­ترین و اصلی­ترین تعیین­گرهای رفتار پیشرفت می­دانند. در واقع مفروضه­ی همه این نظریه­ها آن است که انتظارات افراد برای موفقیت و ادراک آن­ها از توانایی انجام تکالیف مختلف نقش عمده­ای در انگیزش و رفتار دارد. (دوئک ولگیت[3]، 1988 ؛ اعظمی رضائی نسب، 1389).

انگیزش را به بیان ساده جهت و شدت تلاش فرد تعریف کرده­اند، منظور از جهت تلاش، روشی  است که در آن فرد قصد دست­یابی به موقعیت­های خاصی را دارد، و منظور از شدت تلاش مقدار کوششی است که از فرد سر می­زند. البته این نوع انگیزش در تمامی فعالیت­های انسانی به چشم می­خورد ولی تعبیر آن بستگی به شرایط ویژه خود دارد (اسلاوین[4]، 1385 ؛ فتاحی ، 1389)

انسان­ها برای دست­یابی به اهداف، نیازها و غرایز خود، انگیزش لازم را کسب می­نمایند. در خصوص جویندگان علم، انگیزه پیشرفت تحصیلی، از اهمیت خاصی برخوردار است.( یوسفی، قاسمی، فیروزنیا، 1388).

سازه انگیزش پیشرفت تحصیلی به رفتارهایی که به یادگیری و پیشرفت در مدرسه مربوط است اطلاق می­شود. (عابدی، عریضی، سبحانی­نژاد، 1384).

باتل[5](بهرامی و رضوان، 1385) معتقد است که انگیزش پیشرفت تحصیلی عبارت است از گرایش همه جانبه به ارزیابی عملکرد خود با توجه به عالی­ترین معیارها، تلاش برای موفقیت در عملکرد و برخورداری از لذتی که با موفقیت در عملکرد همراه است. با این انگیزه  افراد، تحرک لازم را برای به پایان رساندن موفقیت­آمیز یک تکلیف، رسیدن به هدف یا دست­یابی به درجه معینی از شایستگی در کار خود دنبال می­کنند تا بالاخره بتوانند موفقیت لازم را در امر یادگیری و پیشرفت تحصیلی کسب نمایند. (فتاحی، 1389).

بنابراین می­توان گفت انگیزش با چراها و علل رفتار ارتباطی دارد. نظریه­های مربوط به انگیزش غالباً بر این فرض استوارند که هیچ عمل یا رفتاری، تصادفی نیست و برای هر رفتاری که انجام می­دهیم دلیلی وجود دارد. فروید[6] معتقد است که اگر چه دلایل یا انگیزه­های برای رفتار وجود دارد ولی ممکن است ما از علت و چرایی رفتارهایمان آگاه نباشیم. میزان برانگیختگی ما به نیازهای درونی ما، پیامدها و نتایج بالقوه آن رفتار، و پیش­بینی شخصی ما درباره این که رفتارمان با چه احتمالی به نتایج موردنظر خواهد انجامید، بستگی دارد. (همان منبع).

 انگیزش تنها عامل کلی و مولد رفتار به حساب نمی­آید بلکه در یادگیری نقش مهمی دارد. انگیزش یک پیش نیاز برای یادگیری در دانش­آموزان به حساب می­آید و تاثیر آن بر آموزش و یادگیری بدیهی است (پوراسلامی، شیرازی، 1380).

یکی از متغیرهایی که با انگیزش پیشرفت تحصیلی و عملکرد تحصیلی ارتباط دارد یادگیری خود تنظیمی است. خودتنظیمی سازه­ای است که از دهه­ 1967 از سوی بندورا[7] مطرح شد.                                                                                      

       بندورا (1986) خود تنظیمی را این گونه تعریف می­کند «توانایی شروع کردن و دست کشیدن از فعالیت­های مطابق با مقتضیات، موقعیت­های اجتماعی و آموزش و توانایی به تعویق انداختن انجام کارها با هدف دلخواه» یکی از نظریه پردازنی که در گسترش نظریه خود تنظیمی تاثیر به سزایی داشته زیمرمن بوده است.

نظر زیمرمن (گاردنر[8]، 2009) خود تنظیمی را این گونه تعریف می­کند: خودتنظیمی به تفکرات، احساسات و اعمال خود تولیدی گفته می­شود که برنامه­ریزی می­شوند و به صورت دوره­ای برای دست­یابی به اهداف شخصی اتخاد می­شوند. بندورا (پیرحسینلو، 1382) معتقد است، انسان­ها دارای نوعی نظام خود[9] هستند و نیروی خودتنظیمی دارند چنان چه توسط  این خودتنظیمی می­توانید بر افکار، احساسات و رفتارهای خود کنترل داشته و بر سرنوشت خود نقش تعیین کننده­ای ایفا کنند.

بندورا یادگیری خودتنظیمی را علت متقابل بین سه فرایند تاثیرگذار محیطی، رفتاری و شخصی فرض می­کند پینتریج و شانک[10] (1990).

یادگیرندگان خودتنظیم، یادگیری را فرایندی منظم و کنترل شدنی می­دانند و در قبال پیشرفت شخصی خود، مسئولیت بیشتری می­پذیرند. آنان خود را صاحب اختیار و اراده، خودبسنده و دارای انگیزه می­دانند. بدین ترتیب، یادگیرنده به طور ارادی به درگیر شدن در یادگیری تمایل دارد. زمانی که رفتارها واقعاً خود تنظیم­اند افراد آن­ها را با رضایت کامل و بدون تعارض انجام می­دهند. لذا در این تحقیق به بررسی رابطه راهبردهای خود تنظیمی و باورهای انگیزشی بر پیشرفت تحصیلی می­پردازد.

 

یادگیری خودتنظیمی:

یادگیری خودتنظیمی سازه­های ارزشمند در تعلیم و تربیت جدید است. هدف اصلی نظام آموزشی و مجریان آن پرورش یادگیرندگان مستقل است که خود بتوانند فعالیت­های یادگیری را هدف­گذاری، برنامه­ریزی و به انجام برسانند.

از دهه­ی 1980 این سازه در زمینه­ی یادگیری مطرح شد و مورد توجه نظریه­های گوناگون روان­شناسی از جمله رفتارگرایی، شناخت­گرایی و ساختارگرایی قرار گرفت.

از ویژگی­های مشترک دیدگاه­های گوناگون نسبت به این سازه، همپوشی نسبتاً زیاد این نظریه با یکدیگر است. همه این نظریه­ها هسته اصلی سازه­های خودتنظیمی را انگیزش، راهبردهای شناختی و فراشناختی معرفی کرده­اند. (پینتریج و همکاران، 1990).

امروزه در کلاس­ها با فراهم کردن شرایط یادگیری خودتنظیم شده، انگیزش دانش­آموزان و در نتیجه خودکار آمدی آنان را افزایش می­دهند همین امر به یادگیری بهتر و با کیفیت­تر دانش­آموزان می­انجامد و دست­یابی به سطوح بالاتر یادگیری را ممکن می­سازد (پینتریج و دی­گروت[11]، 1990).

در گذشته تحقیقات زیادی در رابطه با ارتباط باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظمی با یادگیری انجام شده است و همبستگی بالای بین این متغیرها گزارش شده است (برای مثال پینتریج و دی گروت، 1990؛ چی[12]، 2002؛ زیمرمن 1998؛ موسوی­نژاد، 1376 و کجباف، 1382).

و هم چنین مطالعات زیاد دیگری در رابطه با خودتنظیمی و انگیزش با پیشرفت تحصیل و عواملی که سبب یادگیری دانش­آموزان شود انجام شده است(بکارتز، پینتریج و زیدنز[13]، 2000؛ میتاگ[14]، 1993؛ کارون و شیر[15]، 1998؛ برانسون[16]، 2000) براساس نظریه­ی سه وجهی بندورا (بندورا، 1986)،مبنای یادگیری خود نظم داده شده، شناخت اجتماعی است. به عقیده­ی وی فعالیت­های یادگیری دانش­آموزان به وسیله­ی سه عامل فرایندهای شخصی، محیطی و رفتاری آن­ها تعیین می­شود (پینتریج و دی گروت، 1990).

نظریه­ی خود نظم داده شده از یک مدل عمومی یادگیری به نام انتظار - ارزش[17] استخراج شده است. بر طبق نظریه گارسیا[18] و پینتریج (1994)، مؤلفه­ انتظار به باورهای دانش‌آموزان در مورد این که آن‌ها چگونه تکالیفشان انجام می­دهند اشاره دارد، مولفه­ی ارزش به دلایل مشغولیت دانش­آموزان در یک تکلیف تحصیل متمرکز شده است. مولفه­های انتظار که بیانگر عقاید دانش­آموزان درباره­ی توانایی­هایشان برای انجام تکالیف است، به دو بخش باورهای یادگیری و خودکارآمدی تقسیم می­شود.

و مولفه­های ارزش­گذاری برحسب این که یادگیری متوجه اهداف درونی (فهم مطالب درسی و افزایش معلومات و...) یا اهداف بیرونی (کسب نمرات بالا و نشان دادن توانایی­های تحصیل به اطرافیان...) یا تکلیف (انتخاب تکلیف درسی مشکل و...) باشد به ارزش­گذاری درونی نسبت به هدف، ارزش­گذاری بیرونی نسبت به هدف و یا ارزش­گذاری نسبت به تکلیف تقسیم می­شود. جزء دیگری در این مدل وجود دارد به نام عاطفه[19]، که بیانگر واکنش­های هیجانی دانش­آموزان نسبت به تکلیف است (گارسیا و پینتریج، 1994).

پینتریج و  دی گروت، در مدل یادگیری خود نظم داده شده­ی خود، خودکارآمدی[20]، ارزش‌گذاری درونی[21] و اضطراب امتحان[22] را مطابق با ترتیب مؤلفه­ی انتظار، ارزش و عاطفه قراردادند و آن‌ها‌ را به عنوان باورهای انگیزشی معرفی کردند (پینتریج ودی گروت، 1990).

خودکارآمدی به مجموعه باورهای دانش­آموزان در انجام تکالیف اشاره دارد (شانک، 1998). نتایج این تحقیقات در این زمینه حاکی از آن است که دانش­آموزانی که خود را کارآمد می دانند از راهبردهای شناختی[23] و فراشناختی[24] بیشتری استفاده می­کنند و در انجام تکالیف اصرار می­ورزند (پاریس و اکا[25]، 1986).

ارزش­گذاری درونی به اهمیتی که دانش­آموز به یک تکلیف یا درس خاص می­دهد گفته می­شود. دانش­آموزانی که دارای انگیزه‌ی  غلبه بر کار و تکلیف هستند، از راهبردهای شناختی و فراشناختی استفاده می­کنند (ایمز و آرچر[26]، 1988).

اضطراب امتحان احساس یا حالت هیجانی ناخوشایندی است که پیامدهای رفتاری و روان­شناختی خاصی دارد و در امتحانات رسمی و یادگیری موقعیت­های ارزشیابی تجربه می­شود. اضطراب امتحان در برگیرنده گونه ای از اضطراب است که در موقعیت ارزشیابی با حل مسئله بروز می کند و محور آن تردید درباره عملکرد و پیامد آن افت بارز توانایی مقابله با موفقیت است. این اضطراب سطح عملکرد فرد را تقلیل یافته تر از سطح واقعی فرد قرار می دهد (دادستان، 1376).

راهبردهای یادگیری[27] از بطن نظریات شناختی برخاسته است و الگوی شناختی بیشتر برفرایندهای ذهنی توجه دارد تا به پاسخ­های بیرونی و رفتار قابل مشاهده. (کجباف، 1382) این نظریه­ها در مخالفت با رفتارگرایی و به مدد رویکرد خبرپردازی، درک ما را از فرآیند آموزش و یادگیری دگرگون کردند. پینتریج (پینتریج، 1999) یادگیری خود نظم داده شده را به عنوان رفتار خود مهارگری فعال، هدف­گرا و دارای زیر بنای انگیزشی و شناختی برای انجام و تکمیل تکالیف تحصیلی توسط یک دانش­آموز تعریف کرده است.دانش­آموزانی که از مهارت خودتنظیمی برخوردارند یک سری ویژگی‌هایی دارند که آن­ها را از دانش­آموزانی که این مهارت را ندارند متمایز می­کنند. این ویژگی­ها عبارتند از: 1) چگونگی استفاده از راهبردهای شناختی، 2) کنترل و تلاش برای برنامه­ریزی زمان، 3) چگونگی برنامه­ریزی و کنترل فرایندهای ذهن برای دست­یابی به اهداف شخصی، 4) چگونگی خلق، ساختن محیط یادگیری مناسب، 5) تلاش و کوشش کافی برای شرکت در کنترل و تنظیم تکالیف تحصیلی و جو کلاس، (مونتالو و گارمان[28]، 2004؛ فتاحی، 1389).

برای آموزش خودتنظیمی مدل­های مختلفی وجود دارد. در این مدل­ها بر نقش فعال یادگیرنده در فرایندهای یادگیری تاکید می­شود. هدف هر یک از مدل­های خودتنظیمی، تبیین روند شکل­گیری و گسترش ظرفیت­های خودنظم­بخشی و مهارت­های استقلال، خودتنظیمی و در زمینه­هایی است که می­تواند موفقیت­های تحصیلی و فردی را متأثر سازد. (زیبازاده، 1386).



[1]  Martinz

[2]  Dweck & leggeit

[3]  Motivation Achievement

[4]  Eslavin

[5]  Batel

[6] . Feruid

[7]. Bandora

[8] .Gardner

[9]. Self system

[10].  Pintrich & Schunk

[11] . De Groot

[12] . Chi

[13].  Boekaerts , Pintrich & Zeidner

[14] . Mithaug

[15] . Carven & Scheier

[16] .  Bronson

[17] .  Expectation - value

[18].   Garcia

[19] . Affection

[20].  Self - efficacy

[21].  Internal Valuation

[22] . Test anxxiety

[23] .  Cogni tive

[24].   Meta cogni Tive

[25] . Paris & oka

[26] . Ames & Archer

[27]  .Learning Strategies

[28].  Montalro & Garman


متن کامل در لینک زیر :

thesis-download

دانلود از لینک زیر

لینک:

 پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی : بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91

 

لینک بالا اشتباه است

     

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

          : چهارشنبه 21 مهر 1395 ساعت 18:30 | چاپ مطلب
0 نظر

دانلود پایان نامه ارشد : بررسی مفاهیم و مبانی اعتبار امر مختوم


بررسی مفاهیم و مبانی اعتبار امر مختوم

تکه هایی از پایان نامه :



گفتار دوم :هدف اعتبار امر مختومه

اهداف اعتبار امر مختومه را میتوان در 4 قسمت بررسی کرد و ذیلاً در هر مورد توضیح مختصری ارائه می دهیم:

1-   به منظور حفظ نظم عمومی

 علماءعلم حقوق اعتبار امر مختومه را (بدون اینکه معلوم شود منظور از این اعتبار منع تجدید رسیدگی به ضرر یا نفع متهم است ) از قواعد مربوط به نظم عمومی می دانستند در حالیکه مفهوم نظم عمومی در ارتباط با هر یک از طرفین دعوا توجیه متفاوتی دارد زیرا حسب مطالب یاد شده همانطور که نظم عمومی جامعه ایجاب میکند تجدید رسیدگی به ضرر متهم (اعم از اینکه حکم صادر شده در حق او ، درست یا نادرست باشد)مطلقاً ممنوع گردد.همان مصلحت اجتماعی اقتضاء میکند در مواردی که با ارائه دلایل جدید یا تکمیلی امکان اثبات بیگناهی ،یا موارد حقانیت محکوم علیه وجود دارد ،بتوان در حکم صادر شده قبلی که بنا به حکمت دستوری و ملاحظات اجتماعی تا قبل از ثبوت خلاف از اعتبار امر  مختوم جزائی با نظم عمومی جامعه بطور مطلق و بدون تفکیک و توجیه آثار آن از لحاظ حق تعقیب دادستان و حق درخواست تجدید نظر محکوم علیه ،حاکی از عدم توجه به ماهیت دوگانه قاعده اعتبار امر مختوم جزائی می باشد . [1] نظر به اهمیت و مختصات ذکر شده است که اعتبار امر مختوم کیفری را از قواعد مربوط به نظم عمومی دانسته اند متضمن نتایج زیر است.

-)ایراد امر مختوم در تمام مراحل :دادسراها و دادگاها اعم از عمومی و اختصاصی حتی برای اولین بار در مرحله تجدید نظر یا پژوهش و فرجام قابل استناد است و باید به آن رسیدگی شود

-)توجه و استناد به قضیه محکوم بها در امر کیفری راساً توسط قاضی اعمال میگردد ، حتی اگر طرفین عمداً یا سهواً به آن استناد نکرده باشند.

-)طرفین خصوصاً متهمان نمیتوانند در صورت مختومه بودن امر کیفری از اعتبار آن انصراف حاصل کنند و تقاضای رسیدگی مجدد نمایند

-)در صورت احراز مختومه بودن حکم اولی ، چنانچه حکم ثانوی قطعی در همان امر کیفری صادر شده باشد حکم اخیرالذکر ابطال خواهد گردید[2]

  2 - به منظور استحکام بخشیدن به احکام دادگاه ها

یکی از مهمترین اهداف اعتبار امر مختوم کیفری استحکام بخشیدن به احکام دادگاه هاست.زیرا حکمی که از اعتبار امر مختوم برخوردار مییاشد دیگر تحت هیچ عنوان دیگری قابل طرح مجدد در دادگاه یا دادسرا نمی باشد .(مگر در خصوص قرار منع تعقیب و اعاده دادرسی که در مباحث بعدی بدان پرداخته می شود) زیرا اگر اینگونه نباشد و بخواهیم از پذیرش اعتبار امر مختوم خودداری نمائیم این موضوع سبب میشود که مکرراً هر یک از طرفین که مفاد رای صادره را به ضرر و زیان خود میبیند درصدد احقاق حق خود برآید و این امر غیر از اینکه سبب اتلاف وقت دادگاه ها میشود و هم وقت طرفین پرونده را در نهایت هیچ نتیجه ای نخواهد داشت .زیرا همیشه یکی از طرفین بحق خود نمیرسد پس لازم است که امر مختوم را بعنوان راهی برای جلوگیری از این بی ثباتی ها پذیرا باشیم تا از این طریق به احکام دادگاه ها استحکام ببخشیم .برای مثال فرض نمائید فردی که به اتهام خیانت در امانت تحت تعقیب قرار گرفته و دادگاه بدوی وی را محکوم مینماید لیکن محکوم علیه خود را مستحق این محکومیت و مجازات نمی داند  در نتیجه به رای صادره اعتراض مینماید در نهایت دادگاه تجدید نظر نامبرده را اتهام انتسابی تبرئه می نماید .اما از آنجا که این رای بنوعی نظر شاکی را تامین ننموده مجدداً وی درصدد دادخواهی بر می آید و کاملاً بدیهی است که این امر سبب پیدایش یک دور تسلسل میشود که به هیچ طریقی نظر طرفین را ارضاء نمی نماید.در پایان نتیجه این تسلسل چیزی جز بی ثباتی و تزلزل و صرف وقت و هزینه نخواهد بود.و دیگر افراد جامعه به دستگاه قضاء بعنوان ملجاء و پناهگاهی جهت احقاق حق مظلومان نخواهند نگریست.      . 

3- به منظور جلوگیری از طرح دعاوی واهی

همانگونه که میدانیم احکام پس از قطعیت از اعتبار امر مختوم برخوردار میگردند و جز در موارد استثنائی و از طریق اعاده دادرسی و اعتراض ثالث  قابل رسیدگی مجدد نمیباشد. حال تصور کنید اگر اینگونه نمی بود وپس از قطعیت احکام مجدداً افراد (محکوم علیه)مبادرت به طرح دعوی دوباره می نمودند نیمی از وقت دادگاه میبایست صرف رسیدگی به این دعاوی واهی میگردید مضاف بر اینکه دیگر آراء دادگاه ها اعتبار و استحکام لازم را نمی داشت و متزلزل می گردیدند.اما با وجود چنین اعتباری از طرح این گونه دعاوی ممانعت بعمل می آید.

4-جلوگیری از صدور آراء متناقض[3]

چهارمین هدف اعتبار امر مختومه نیز تا حدود زیادی شبیه به مورد اول و سوم می باشد  یعنی اینکه با نظم عمومی جامعه ارتباط دارد .و نظر اکثر نویسندگان هم بر این است که ،اعتبار امر مختوم به منظور جلوگیری از صدور احکام متعارض و فصل دعاوی و حفظ و برقراری صلح در اجتماع به وجود آمده است. زیرا همانگونه که قبلاً بیان نمودیم نتیجه عدم پیروی از اعتبار مختوم پیدایش آراء متناقضی است ، که خطراتی را برای دستگاه قضاء بدنبال خواهد داشت .یعنی اینکه برای رسیدگی به یک پرونده قضات متعددی میبایست وارد گردند و حکم صادر نمایند و عملاً حجم وسیعی از پرونده های دادگاه ها مربوط به این گونه دعاوی میباشد که بارها و بارها مورد رسیدگی قرار گرفته و هیچ گاه پایانی نخواهد داشت .در نتیجه مرجع رسیدگی میباید بدنبال راهی باشد که از صدور چنین آراء متناقضی جلوگیری نماید پس بهترین سیایست پذیرش اعتبار امر مختوم میباشد .

گفتارسوم :ارتباط امر مختوم کیفری با مفاهیم نزدیک

الف) با قطعیت احکام

رای قطعی به دو معنی به کار میرود :

1-رای قطعی به معنای وسیع واژه به تصمیمی گفته میشود که یکی از مسائل مورد اختلاف دو طرف را بطور قطع حل کند.با این تعبیر ،احکام دادگاه هرچند غیابی و قابل تجدید نظر هم باشد حکم قطعی محسوب میشود .همچنین ،تصمیم های که دادگاه پیش از صدور حکم درباره یکی از ارکان دعوی یا ایرادهای دو طرف میگیرد و بطور قاطع اختلاف را حل میکند ، قطعی است.

2-در تعریفی دیگر احکام از جهت قابلیت اجرا به احکام قطعی و غیر قطعی تقسیم مینمایند .حکم وقتی قطعی است که رسیدگی ماهوی بعدی نداشته باشد و قابل اجرا باشد حکم غیر قطعی نیز حکمی است که از مرحله نخستین صادر شده و قابل واخواهی یا پژوهش و یا هر دو باشد[4] .

پر واضح است که تعریف نخست تعریفی لغوی از رای قطعی میباشد و آنچه در عمل مورد استفاده قرار میگیرد و منظور ما نیز آن میباشد همان تعریف نوع دوم است.پس در جهت تکمیل آنچه که منظور ما میباشد

باید بگوئیم حکم قطعی از قدرت اجرائی برخوردار است .و به مجرد قطعی شدن قابلیت اجرا پیدا مینماید ، البته در دعوی حقوقی اجرای احکام منوط به تقاضای محکوم له میباشد .و حتی فرجام خواهی از آن مانع اجرای حکم نمیشود اما اگر رسیدگی در دیوان  منتج به نقض دادنامه شود از آثار اجرائی حکم قطعی رفع اثر میشود .البته در پاره ای از موارد نیز  این آثار اجرائی اعتبار کامل ندارد و اجرای برخی احکام حتی با رای قطعی نیز انجام نمیشود .بلکه اجرای آن منوط به این است که رای مورد فرجام خواهی اعاده گردد تا اگر دیوان عالی کشور آن حکم را نقض نمود ، بحقوق اشخاص لطمه ای وارد نیاید.اما در دعاوی کیفری ماده 278 قانون آئین دادرسی کیفری احکام لازم الاجرا را عبارت میداند از :

الف) حکم قطعی دادگاه بدوی

ب ) حکم دادگاه بدوی که در مهلت مقرر در قانون نسبت به آن اعتراض یا درخواست تجدیدنظر نشده باشد و یا اعتراض یا درخواست تجدیدنظر نسبت به آن رد شده باشد

ج )حکم دادگاه بدوی که مورد تائید مرجع تجدید نظر قرار گرفته باشد

د ) حکمی که دادگاه تجدیدنظر پس از نقض رای بدوی صادر نماید.

با ملاحظه در موارد ب ، ج ، و د ماده یاد شده متوجه میشویم که موارد ذکر شده از قطعیت برخوردار میباشند ( اما ممکن است نهائی نباشند ) زیرا ممکن است رای قطعی صادر شود اما نهائی نباشد در نتیجه نمیتوان به اعتبار امر مختوم استناد جست و جلوی طرح مجدد دعوی را گرفت.که ما در قسمت بعد بدان میپردازیم.  



1ریاضی ـ علی اکبر- اعتبار امر مختوم جزائی در رسیدگی جزائی-  ص37

                    80  2 خزانی ـ مرحوم منوچهر ـ مقاله اعتبار امر مختوم کیفری در دعوی کیفری ـ شماره 11- 12 ص

12- افسران- علوی- قاسم،سید ابوذر- آئین دادرسی کیفری در آئینه نمودار- موسسه فرهنگی انتشارات نگاه بینه ـ چاپ اول ـ 1387 ـ ص 204

[4]  ـ خالقی ـ علی ـ مجموعه مقالات در تجلیل از دکتر محمد آشوری ـ ص 405 

متن کامل :

پایان نامه

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق : بررسی مفاهیم و مبانی اعتبار امر مختوم


 

لینک بالا اشتباه است

     

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

          : یکشنبه 4 مهر 1395 ساعت 11:38 | چاپ مطلب
0 نظر